چگونه نرخ تبدیل را افزایش دهیم
نکته بسیار مهمی که اکثر مدیران سایتها و افرادی که به دنبال کسب درآمد از اینترنت هستند از آن غافلند بهینه سازی نرخ تبدیل است. بهینه سازی نرخ تبدیل به این معنی است که ما توانستهایم چند درصد از بازدیدکنندگان سایت را به خریدار محصول خود تبدیل کنیم و از آنها درآمد ایجاد کنیم. قطعا هدف از ایجاد هر کسب و کار اینترنتی کسب درآمد است و سایتی که محصولی برای فروش نداشته باشد و نتواند از سایت خود درآمد کسب کند، نمیتواند به موفقیت دست پیدا کند.

بازدیدکننده خود ببهینه سازی نرخ تبدیل نسبت مستقیم با سود شما دارد و در صورتی که این فرآیند را به خوبی انجام دهید، با هزینهای بسیار اندک سود بسیار زیادی برای کسب و کار آنلاین خود ایجاد میکنید.
در واقع هر سایت اینترنتی برای بدست آوردن بازدیدکننده باید هزینه کند و از روشهای مختلف به دنبال ایجاد ترافیک و افزایش اشد، در بسیاری از مواقع لازم است که برای تبلیغات هزینه انجام شود و در صورتی که هزینه تبلیغات را به تعداد بازدید حاصل از آن تبلیغ تقسیم کنیم، هزینه هر یک نفر بازدیدکننده از آن تبلیغ مشخص میشود. اگر برای یک سایت فرضی، هزینه هر بازدیدکننده هدفمند را 1000 تومان در نظر بگیریم و از هر 100 نفر بازدیدکننده یک نفر خرید انجام دهد،
نرخ تبدیل ما یک درصد است و برای هر خریدی که از سایت انجام میشود صد هزارتومان هزینه شده است و در صورتی که سود ما کمتر از این مبلغ باشد متضرر خواهیم شد.
اما اگر نرخ تبدیل خود را از یک درصد به پنج درصد افزایش دهیم، فروش ما پنج برابر خواهد شد و هزینه تبلیغات ما همان هزینه قبلی است و برای جبران هزینه تبلیغات به طور متوسط در هر فروش باید بیست هزارتومان سود کرده باشیم و اگر نرخ تبدیل را به بیست درصد افزایش دهیم، هزینه تبلیغات ما برای هر فروش تنها پنج هزارتومان خواهد بود.
پیچیده کردن فرآیندهای فروش و داشتن مراحل سخت و زیاد در وب سایت، یکی از عواملی است که باعث خواهد شد نرخ تبدیل شما کاهش پیدا کند. اگر سایت ما مراحل زیادی برای فروش داشته باشد، کاربران در مراحل مختلف از انجام عملیات مورد نظر صرف نظر میکنند و این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به پیچیدگی کار با سایت، کندی سایت، مردد بودن در پرداخت مبلغ و… اشاره کرد.
سادهسازی فرآیندهای فروش و همچنین کوتاه کردن آنها میتواند نرخ تبدیل را افزایش دهد و از طرف دیگر قرار دادن روشهای مختلف دستیابی به دکمه خرید در بهبود فروش سایت بسیار موثر است.
افزودن بخش راهنما در سایت و معرفی بخشهای مختلف به کاربران و مشخص کردن آنها میتواند نرخ تبدیل شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به عنوان مثال ایجاد یک ویدئوی آموزشی با زمان کوتاه که سایت شما و فرآیندهای آن را به کاربران معرفی میکند میتواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.
کاربران اینترنتی با ذهنیتی که از قبل دارند به سایت شما مراجعه میکنند و گرافیک، چیدمان و نحوه ارائه اطلاعات در سایت شما، اگر بر اساس ذهنیت قبلی آنها نباشد، میتواند باعث شود که نتوانند با سایت شما کار کنند و به بخشی که میخواهند دسترسی پیدا کنند.
نکته بعدی که میتواند نرخ تبدیل را افزایش دهد، گرفتن آمار مناسب از کاربران سایت در جهت بهبود عملکرد آن است.
به عنوان مثال ممکن است شما لینک عضویت در سایت را در منوی بالای سایت قرارداده باشید از دید خودتان عضویت در سایت موضوعی مشخص و واضح باشد، اما کاربران سایت در پیدا کردن آن مشکل داشته باشند و به همین دلیل نتوانند عضو سایت شوند. راهکار مناسب در چنین حالتی گرفتن بازخورد از کاربران است، به عنوان مثال میتوانید موارد زیر را بررسی کنید:
- آیا کاربران میتوانند به راحتی بخش عضویت در سایت یا خرید را پیدا بکنند؟
- آیا کاربران میتوانند به راحتی عضو سایت شوند و مراحل آن به سادگی اجرا میشوند؟
- آیا چیدمان بخشهای مختلف سایت مناسب است و موارد مهمتر به سادگی در دسترس قرار دارند؟
- آیا در توضیحات بخشهای مختلف، نکاتی که برای کاربران اهمیت دارد و سوالاتی که در ذهنشان هست پاسخ داده شده است؟
- آیا گرافیک سایت به موضوع سایت ارتباط دارد و اعتماد مناسب را در کاربران ایجاد میکند؟
- مراحل خرید به میزان کافی ساده طراحی شدهاند؟ از چه روشهایی میتوان آنها را بهبود داد؟
- آیا وب سایت ما در تمام دستگاهها و تمام سیستمهای عامل به خوبی نمایش داده میشود؟
سوالات فوق را میتوان از کاربران پرسید و بر اساس تجربه کاربران سایت و انجام آزمایشهای مختلف مانند آزمایش A/B که در مقالات قبل در مورد آن صحبت کردیم، بهترین حالت را انتخاب کرد. یکی از روشهای مرسوم برای این کار cart sorting نام دارد. در این روش بخشهای مختلف سایت بر روی کارت نوشته میشود و از کاربران خواسته میشود تا این کارتها را به سلیقه خود در صفحه قرار دهند تا بهترین حالت ایجاد شود. سپس بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده از کاربران، بهترین حالت چیدمان سایت مشخص میشود.
نکته دیگری که در بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد، ایجاد روشهای مختلف دسترسی به بخشهای مختلف و حتی ایجاد روشهای مختلف ارسال و پرداخت اینترنتی است. با انجام این کار به کاربران مختلف اجازه میدهیم تا از روشی که به آن علاقمند هستند، کار را انجام دهند و این موضوع نرخ تبدیل ما را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال ممکن است برخی از مشتریان تمایل به پرداخت آنلاین داشته باشند و برخی دیگر تمایل به پرداخت به صورت حضوری و در صورتی که ما در سایت هر دو روش را داشته باشیم میتوانیم به هر دو گروه خدمات ارائه کنیم و مشتریان را از دست نخواهیم داد.
با بهبود و ساده سازی مراحل کار و در نظر گرفتن نیازها و خواستههای کاربران میتوانیم نرخ تبدیل سایت خود را بهبود داده و فروش خود را افزایش دهیم. بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از مهمترین کارهایی است که مدیران سایتها باید با آن آشنا باشند و تکنیکهای آن را در سایت خود بکار گیرند، امیدوارم که نکات مطرح شده در این مقاله به شما کمک کند تا نرخ تبدیل سایت خود را بهینه سازی کنید.