بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی در اصول و فنون مشابه بازاریابی تجاری است ولی در هدف متفاوت هستند، لذا لازم است قبل از پرداختن به اصول دیدگاه بازاریابی اجتماعی به تعدادی از تفاوت های این دو اشاره کنیم:
بازاریابی اجتماعی – social marketing

بازاریابی اجتماعی

تفاوت بازاریابی اجتماعی و تجاری

۱- در بازاریابی تجاری هدف رفتاری کوتاه مدت مورد نظر است ولی در بازاریابی اجتماعی اهدف رفتاری بلندمدت مورد توجه قرار می گیرد.
۲- در بازاریابی تجاری به دست آوردن پول و فروش بیشتر اهمیت دارد، در حالی که هدف بازاریابی اجتماعی انجام کارهای خوب و یا ترویج یک ایده اجتماعی مفید می باشد.
۳- بازاریابی تجاری از طرف سرمایه گذاری خصوصی پشتیبانی می شود ولی بازاریابی اجتماعی با حمایت مالی دولت ها، بنیادها و موسسات غیرانتفاعی اجرا می شود.
۴- در بازاریابی تجاری، گروهی از مخاطب به استفاده از کالایی خاص ترغیب و برای خرید آن متقاعد می شود، در حالی که بازاریابی اجتماعی سعی دارد تا از طریق مختلف آنان را برای در پیش گرفتن رفتاری که برای آنها مفید است برانگیزد.
۵- در بازاریابی تجاری عملکردها بر اساس سود حاصله و سهم بازار سنجیده می شود ولی سنجش عملکرد در بازاریابی اجتماعی متفاوت است.
۶- در بازاریابی تجاری به طور مشخص محصول و خدماتی تولید می گردد که بحث برانگیز نباشند ولی رفتارهای گروه هدف در بازاریابی اجتماعی اغلب محل مناقشه است.
۷- در بازاریابی تجاری نفع تولیدکنندگان بیشتر از مصرف کنندگان مدنظر است ولی در بازاریابی اجتماعی تولید کننده کالا یا خدمات صادقانه در فکر منفعت مردم هستند تا وضعیت جامعه بهبود یابد.
۸- بازاریابی تجاری با مدیران ریسک پذیر سروکار دارد ولی مدیران بازاریابی اجتماعی از ریسک ها دوری می کنند.

تصمیم گیری

در نظر داشته باشید که تصمیم گیری در مورد بازاریابی تجاری و مدیریت برند سلسله مراتبی است و در بازاریابی اجتماعی مشارکتی و با نظر مشاوران. دیگر اینکه در بازاریابی تجاری روابط براساس رقابت است ولی در بازاریابی اجتماعی این روابط بر اساس اعتماد شکل گرفته است.

اهداف

بازاریابی تجاری که هدفش کسب سود سرشار است حاضر است مبلغ زیادی را صرف تبلیغ کالای تولیدی خود کند در حالی که منابع موجود در اختیار بازاریابی اجتماعی محدود است.

به صورت کلی برنامه بازاریابی عبارتند از:

۱) برنامه ریزی اولیه: شناسایی فرصت ها، گروه های مخاطب و محیطی که قرار است برنامه در آن اجرا شود.

۲) تحلیل مشتری: تقسیم بندی مشتریان و شناسایی نیازهای آن ها

۳) تحلیل بازار: تست بازار برای شناخت رقبا، شرکا، سیستم های حمایتی و شناسایی آمیخته بازاریابی

۴) تحلیل کانال های ارتباطی: شناسایی کانال ها و تعیین نحوه استفاده و همکاری با آن ها

۵) پیش آزمون: با آزمون پیام ها و مواد تولید شده در گروه های مخاطب، نقایص آنها برطرف می گردد. 

۶) مداخله: برنامه به صورتی که طراحی شده، اجرا می گردد.

۷) ارزیابی و بازخوردها: تاثیرات اجرای برنامه بر گروه مخاطب سنجیده می شود.(باید توجه داشت که این مرحله از برنامه در تمامی فرآیند بازاریابی اجتماعی جاری خواهد بود)

print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
02136124922